Marketing internetowy to obecnie jeden z najlepszych sposobów na pozyskiwanie klientów i promowanie własnej firmy. Wiele marek reklamuje się jedynie lub głównie przez niego porzucając tradycyjne sposoby reklamy. E-marketing budzi jednak w dalszym ciągu wiele wątpliwości, a także pytań wśród osób, które chcą zacząć z niego korzystać. W tym tekście postaramy przybliżyć się dokładnie ten rodzaj promocji, a także odpowiedzieć na pytania czym jest marketing internetowy, jak możemy promować się w internecie, jakie są jego zalety, a także podpowiedzieć jak korzystać z pomocy agencji marketingu internetowego przy promocji marki.
Czym jest marketing internetowy
Marketing internetowy to część ogólnego marketingu, czyli reklamowanie i promowanie marek w internecie. Digital marketing jest największą częścią ogólnego marketingu, a także rozwija się bardzo szybko i dynamicznie. Marketing internetowy polega na promowaniu naszej marki w sieci i zakłada działania, które mają finalnie pomagać pozyskiwać nam klientów. Ogólnie istnieje wiele różnorodnych taktyk, strategii czy metod marketingu internetowego, które bardzo różnią się od siebie. Wspólną ich cechą jest jednak to, iż są wykonywane jedynie w sieci.
Zagadnienie marketingu internetowego jest już znane od bardzo dawna. Jest to zatem przetestowany, sprawdzony i dobrze zbadany sposób reklamy z którego możemy korzystać niezależnie od tego w jakiej branży działamy, jaki cel chcemy osiągnąć, a także jak dużą marką jesteśmy. Korzystając z marketingu internetowego możemy zatem osiągać takie cele jak:
- Pozyskiwać klientów
- Budować pozytywny wizerunek marki
- Zwiększać zasięg firmy
Jak możemy promować się w internecie
Chcąc promować się w internecie mamy do wyboru wiele różnorodnych taktyk i strategii reklamy. Możemy wśród nich wyróżnić kilka głównych, najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych. Posiadają one różną charakterystykę, a także umożliwiają osiąganie konkretnych celów danymi sposobami — dostosowanymi do naszych możliwości czy charakteru marki.
Pozycjonowanie stron internetowych. Jest to jeden z najpopularniejszych sposobów na jakie możemy promować się w internecie. Proces ten polega na stworzeniu a także promowaniu witryny w wyszukiwarce Google w taki sposób, aby pojawiała się na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce pod konkretnymi słowami kluczowymi. Jest to zatem zwiększenie widoczności naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google z której korzysta wiele osób w poszukiwaniu marek, produktów czy usług. Będąc dobrze widocznymi Google, będziemy mogli liczyć na przypływ wielu klientów oraz zarobek. Samo pozycjonowanie jest dostosowaniem naszej strony internetowej do wyszukiwarki Google poprzez odpowiednie skonfigurowanie ok. kilkuset elementów wpływających na pozycję witryny – elementów rankingowych. Im lepiej je dopasujemy i przystosujemy naszą stronę internetową do wyszukiwarki Google i im wyżej będzie znajdowała się w hierarchii wyników, tym większą popularnością będzie się cieszyła.
Promocja w social mediach. Drugim sposobem promocji marki w internecie jest reklamowanie się w mediach społecznościowych. Są to gigantyczne platformy gromadzące miliardy użytkowników na całym świecie. Promowanie się na nich jest wręcz osobną dziedziną digital marketingu która daje wiele możliwości. Przede wszystkim możemy reklamować się na Facebooku ale i także na Twitterze, YouTube czy Instagramie. Są to jedynie najpopularniejsze platformy społecznościowe na których możemy reklamować naszą markę. Celem takich działań jest dotarcie do osób, które mogą stać się naszymi klientami. Ogólnie istnieje kilka metod promocji w mediach społecznościowych. Do podstawowych możemy zaliczyć np. stworzenie i prowadzenie profilu tematycznego, a także publikowanie otagowanych treści. W social mediach możemy reklamować się również poprzez publikowanie treści na grupach tematycznych zrzeszających potencjalnych klientów.
Płatne systemy reklamowe. Jednym z najciekawszych sposobów na reklamę internetową są płatne systemy reklamowe. Są to systemy np. Google Ads czy Facebook Ads umożliwiające emitowanie odpłatnie profesjonalnych reklam. Do dyspozycji otrzymujemy banery graficzne, materiały wideo, treści tekstowe czy różnego rodzaju kombinacje tych form, a także karuzele produktowe czy pokazy slajdów. Oprócz niezliczonych form reklamy możemy również reklamować się na wszystkich największych serwisach społecznościowych i w najważniejszych miejscach w sieci takich jak Facebook, Instagram, Google, Twitter czy YouTube. Płatne systemy reklamowe polegają na zapłaceniu za wyemitowanie reklamy w konkretnym miejscu. Do dyspozycji otrzymujemy wybór wielu opcji, począwszy od formy reklamy po jej umiejscowienie, a na opcjach targetowania, budżetów reklamowych czy optymalizacji materiałów reklamowych skończywszy.
Inbound marketing. Kolejnym bardzo istotnym sposobem marketingu internetowego jest inbound marketing. Jest to jeden z najmniej agresywnych sposobów reklamy która polega na zwiększeniu widoczności naszej marki w sieci i daniu odnajdywania się potencjalnym klientom. Sposób ten jest alternatywą dla tradycyjnych sposobów reklamy, które wychodzą do klienta. Inbound marketing zakłada jednak wykonanie tych wszystkich czynności, które zwiększają naszą widoczność i pozwalają skutecznie obsługiwać naszą markę osobom poszukującym informacji, produktów czy usług. Inbound marketing może polegać na pozycjonowaniu strony internetowej, tworzeniu wizytówki na Google Maps, dodawaniu informacji o naszej marce w katalogach branżowych czy tworzeniu profili wizytówkowych w social mediach lub umieszczaniu informacji o naszej marce na forach tematycznych.
Content marketing. Marketing treści jest z kolei jednym z najbardziej jakościowych sposobów reklamy internetowej. Polega on na tworzeniu, a następnie umieszczaniu jakościowych, wartościowych i przydatnych treści w internecie, które będą odpowiednio oznaczone logiem naszej marki. Treści te mają za zadanie przyciągnąć osoby zainteresowane daną branżą, a następnie skłaniać do sprawdzenia naszej marki — a w efekcie pozostanie jej klientem. Marketing treści jest niezwykle elastyczny i pozwala tworzyć content różnego rodzaju od pisanego poprzez graficzny na interaktywnym skończywszy. Możemy publikować go również w różnych miejscach np. w mediach społecznościowych, na forach czy serwisach internetowych.
Inne sposoby reklamy internetowej. W digital marketingu posiadamy różnego rodzaju typy i strategie marketingowe. Możemy zaliczyć do nich np. influencer marketing i publikowanie treści sponsorowanych, gdzie będziemy płacili znanym osobom w internecie lub serwisom za polecenie naszej marki. Możemy również korzystać z bardziej zaawansowanych systemów reklamowych takich jak social selling polegający na zawieraniu znajomości i pozyskiwaniu klientów w ten sposób czy webinarium marketing opierający się o regularne publikowanie transmisji live na żywo. Ogólnie istnieje kilkanaście – kilkadziesiąt najpopularniejszych strategii marketingowych, a dodając do tego niezliczone kombinacje, jest ich praktycznie tak wiele, że z pewnością znajdziemy dla siebie odpowiednią metodę reklamy w internecie.
Zalety i korzyści digital marketingu
Pierwszą zaletą digital marketingu jest przede wszystkim elastyczność. Możemy korzystać zarówno z darmowych jak i płatnych sposobów reklamy, a także dostosowywać je do charakteru naszej marki.
Drugi plus marketingu internetowego to targetowanie. W zdecydowanej większości przypadków będziemy mogli świadomie określać grupę odbiorców do której wystosujemy przekaz reklamowy pod wieloma względami. Oznacza to, iż będziemy reklamowali się w grupie osób potencjalnie mogących zostać naszymi klientami, co przełożymy się bezpośrednio na skuteczność reklamy i efektywność finansową.
Marketing internetowy możemy również bardzo prosto skalować – wielokrotnie zwiększyć działanie reklamowe w sieci. Możemy zrobić to praktycznie bez jakiegokolwiek dodatkowego wysiłku, przeznaczając jedynie np. większy budżet na działania marketingowe.
Marketing internetowy nie jest również zobowiązujący. W każdej chwili możemy rozpocząć promowanie się, edytować nasze działania reklamowe, a także je wstrzymywać. Możemy też samodzielnie i świadomie decydować się na różne formy współpracy z agencjami marketingowymi. Co warto również podkreślić, dzięki digital marketingowi możemy trafiać do bardzo dużego grona odbiorców. Internet obecnie gromadzi zdecydowaną większość konsumentów, a dodając do tego łatwość trafienia do nich np. przy pomocy płatnych systemów reklamowych, możemy trafić do bardzo dużej grupy odbiorców o konkretnych cechach.
Typy agencji marketingu internetowego
Na rynku istnieje wiele różnorodnych agencji, które świadczą usługi związane z marketingiem internetowym. Poszczególne agencje, mogą specjalizować się w jednej lub w kilku dziedzinach digital marketingu, ale najczęściej funkcjonują pod konkretnymi nazwami i zajmują się danym typem promocji.
Agencja marketingowa. To pierwszy, najpopularniejszy i zdecydowanie najliczniejszy typ agencji, które oferują wykonywanie marketingu internetowego na rynku. Są to duże naziemne marki zajmujące się ogólną promocją danej firmy – w tym promocją internetową. Świadczą one kompleksowe usługi i często mają w swoim cenniku bardzo szeroki zakres działań. Przede wszystkim agencje marketingowe pomagają wybrać odpowiednią strategię reklamową dla danej marki, a także wykonują zarówno działania stacjonarne jak i internetowe. Do takich agencji warto zgłaszać się jeśli zależy nam na kompleksowej promocji i chcemy reklamować się zarówno w świecie rzeczywistym z naszą marką, jak i internecie.
Agencje interaktywne. Drugim typem agencji do których możemy zgłosić się po pomoc gdy chcemy reklamować naszą markę w internecie są agencje interaktywne. Są to agencje świadczące jedynie usługi reklamy internetowej. Nie zajmują się one ogólnym wyznaczeniem strategii reklamowej marki, a działaniami w świecie realnym. Funkcjonują one jedynie w świecie wirtualnym i to właśnie w internecie promują naszą firmę. Wybór tej agencji będzie trafny jeśli przede wszystkim chcemy reklamować się w sieci i skupiać na tym sposobie pozyskiwania klientów. Agencje interaktywne świadczą najszerszy i najbardziej szczegółowy zakres usług digital marketingu. Często oprócz najpopularniejszych sposobów promocji internetowej oferują również te nieco rzadziej wykorzystywane czy nawet niszowe. Zatrudniają głównie specjalistów znających się na poszczególnych kategoriach digital marketingu i to właśnie w obrębie jego skupiają swoje działania. Mogą pozycjonować dla nas strony internetowe, prowadzić kampanie reklamowe, a także wdrażać content czy inbound marketing, a także wiele innych strategii reklamowych. Mogą również prowadzić ogólnie naszą markę w internecie lub wykonywać pojedyncze kampanie reklamowe.
Agencja SEO. Zdecydowanie najbardziej specjalistycznym typem agencji, które funkcjonują na rynku są agencje SEO. Są to agencje zajmujące się głównie pozycjonowaniem stron internetowych i marketingiem wyszukiwarkowym. Świadczą usługi właśnie z tego zakresu digital marketingu. Agencje takie powstały w odpowiedzi na popularność pozycjonowania witryn, a także duże skomplikowanie tego procesu. Jest to na tyle rozległy i skomplikowany sposób promocji iż wymaga poświęcenia szczególnej uwagi. W agencjach SEO przeważnie pracują specjaliści związani z IT, a także nowymi technologiami czy digital marketingiem. Agencje SEO działają głównie internetowo i nie musimy spotykać się stacjonarnie aby móc zamówić pozycjonowanie naszej witryny internetowej. Świadczą usługi kompleksowego pozycjonowania jak i wybranych czynności takich jak np. optymalizacja serwisu, link building czy dodawanie treści na stronę. Oprócz głównych usług związanych z pozycjonowaniem w cenniku znajdziemy często usługi dodatkowe takie jak projektowanie witryn, obsługa systemów reklamowych czy content marketing.
Agencje software house. Kolejnym – tym razem najmniejszym typem agencji na rynku są agencje software house takie jak nasza. Są to agencje marketingu internetowego, które zajmują się głównie tworzeniem, a także obsługą rozwiązań technicznych mających ułatwiać funkcjonowanie naszej marki w internecie. W uproszczeniu agencje tego typu przygotowują, dostosowują i wdrażają oprogramowanie, a także inne rozwiązania techniczne dla naszej marki. Mogą być to strony internetowe, aplikacje czy wewnętrzne systemy obsługi marki. Są jednak często niedoceniane, gdyż stanowią mały procent agencji na rynku. W rzeczywistości jednak zatrudniają specjalistów wysokiej klasy i w dużej mierze odpowiadają za funkcjonowanie naszej marki którą promujemy.